Scrise pe marginea paginii

Nobel: până la urmă, oricum am da-o…

… tot prost ieşim.

Nobelul Hertei Muller, precum turnesolul, scoate la iveală tot ce-i mai urât la noi şi anume incapacitatea de a crede în sinceritatea şi bunele intenţii ale celorlalţi.

– dacă statul român îi va acorda vreo distincţie se va găsi lumea să spună: „de ce acum, că dacă nu lua Nobelul nu i-o dădeau, oportuniştii dracului, e chiar culmea că îi dă distincţii tocmai statul din care a fugit„. Păi, scuzaţi-mă, dar dacă nu lua Nobelul pentru ce să-i fi dat o distincţie, dat fiind că autoarea a fost foarte puţin publicată şi foarte puţin cunoscută în România?

– dacă statul Român nu îi acordă o distincţie, alţii vor zice: „da de ce nu îi acordă, avem şi noi o scriitoare de Nobel şi statul român o neglijează, nu fac oamenii ăştia nimic pentru Cultură„.

– dacă noi ne apucăm acum s-o citim, „de ce ne-am apucat abia acuma, când până acum nu ne-am „deranjat” s-o facem; suntem, în mod cert, demni de dispreţ”.

– dacă nu o cititm, suntem nişte inculţi care preferăm să citim prostioare comerciale în timp ce o scriitoare de Nobel, de o profunzime dureroasă, e ignorată ca ziarul de ieri; românii nu au respect pentru Cultura lor.

– dacă o citim şi ne place, suntem nişte lingăi care se lasă influenţaţi de faptul că a luat Nobelul (posibilitatea de a gândi cu propriul cap nu ne este acordată)

–  dacă o citim şi nu ne place suntem nişte insensibili şi nişte amatori care habar nu au ce înseamnă o carte bună şi un mare Autor.

– dacă discutăm pe bloguri despre faptul că a luat Nobelul e dezgustător, obositor, toţi scriem despre subiectul ăsta, vai, ce greţos

– dacă nu discutăm pe bloguri, bloggerii ăştia cică preocupaţi de cultură sunt nişte impostori, nişte prefăcuţi, uite, a luat Muller premiu şi blogosfera românească nici nu s-a sinchisit.

Culmea e că sunt persoane care ar fi capabile de ambele atitudini, în funcţie de întorsătura lucrurilor.

După părerea mea, asta e urât la noi: nu faptul că acum descoperim un autor, când a primit o distincţie internaţională; asta e cumva în natura umană, nimeni nu e profet în satul său, viaţa-i prea scurtă şi lumea-i prea vastă ca să ajungem să acrodăm atenţie tuturor lucrurilor care merită. Nu, urât este că:

nu suntem în stare să ne acordăm unii altora prezumţia de sinceritate

ne folosim de Herta Muller ca să ne consolidăm în dispreţul nostru superior faţă de alţii, ca şi cum singura validare a calităţilor noastre ar putea veni din dispreţul faţă de altcineva, din minunata intransigenţă pe care o revărsăm asupra altora (dar ferit-a sfântul să o întoarcem şi asupra noastră).

Lumea e în parte realitate şi în parte percepţia noastră despre realitate. Iar dacă realitatea noastră include prezumţia de vinovăţie, în locul prezumţiei de sinceritate înseamnă că ne făurim singuri o lume de tot rahatul şi deci merităm să trăim în ea.

Ce-ar fi să ne bucurăm de faptul că cineva născut în România şi care scrie despre România a luat Nobelul dar să nu ne umflăm în pene, că nu e meritul României că l-a luat? Ce-ar fi să o citim fie şi cu întârziere şi să facem schimb de păreri, fără insulte şi fără atacuri la persoană? Ce-ar fi să îi dăm o decoraţie dar să nu ne ofuscăm – şi nici să nu triumfăm – dacă ea o va refuza?

CE-AR FI SĂ NE PURTĂM DRACULUI CA NIŞTE OAMENI NORMALI ÎN LOC SĂ NE STRĂDUIM SĂ NE SCUIPĂM RECIPROC DREPT ÎN CREŞTET?!

Un punct de vedere diferit găsiţi aici.

Altminteri, dincolo de asta, bine-ar fi ca românii să citească Herta Muller, indiferent de ce o fac, deşi parcă văd că or să stea volumele neterminate pe etajere. Când vine vorba de crimele comunismului, societatea romînească este ca un struţ care stă cu capul vârât în propriul său cur. Cu timpul s-a obişnuit cu mirosul propriului său rahat aşa că i se pare că, de fapt, nici nu miroase aşa de rău şi, ca urmare, rămâne cu capul în propria sa împuţiciune, tot ce contează e că-i cald şi bine înăuntru.

38 de gânduri despre „Nobel: până la urmă, oricum am da-o…

  1. @dj: excelenta enumerarea! ce nasol ca exact asa se va intampla, ai o hiper-luciditate de invidiat!
    mie punctul meu de vedere nu mi se pare diferit, e o pledoarie subiectiva (si retorica) catre ea – mi-as dori sa poata discerne, sarmana, intre admiratia sincera si cea lesinata;
    dac-as fi scris obiectiv, despre ce se va intampla, presupun c-as fi scris (cu mai putina rigoare) cam aceleasi lucruri ca tine; iar la indemnul de a o citi subscriu cu patima; si eu am sa-i citesc alte carti, poate c-am dat-o de gard si am nimerit o carte care nu a rezonat deloc cu mine;
    eu chiar ma bucur ca cineva nascut aici si care scrie despre noi a reusit; motivul din care nu ma bucur este circul care se va naste, speculatiile cu privire la noi ca natie de delatori, faptul ca mi-e teama ca d-na Muller este ilizibila pentru cineva care nu are legatura cu spatiul est-european…

  2. Nu e hiperluciditate, e pictură după natură.
    Cât despre Herta Muller, cred că n-o să-şi facă iluzii date fiind experienţele ei cu România. Nu văd cum ar putea, ea şi aşa ne vede mai răi decât suntem azi. De aia ziceam că ar putea respinge o distincţie din partea României dar ar trebui oricum să i-o dăm şi să încasăm umilinţa, că o merităm, ca popor.
    Problema e că atâta timp cât ea se crede încă urmărită, da, s-ar putea să ne prezinte ca pe o naţie de delatori dar e şi vina noastră, că nu ne-am rupt în mod limpede de trecut, stând, precum ziceam, cu capul în cur.

  3. ha! ce mi-a placut 🙂
    si toate (sau aproape toate) lucrurile astea s-au intamplat deja. in mai putin de 24 de ore. eu nu ma tem ca doamna herta mueller n-ar putea discerne intre admiratia sincera si cea lesinata. si nici nu inteleg de ce capricorn ii zice „sarmana”. 😛 (ai ascultat-o vreodata vorbind? sau i-ai citit interviurile? ai vazut-o cum e, nu cred ca trebuie sa-ti faci griji pentru ea.) sarmani suntem noi, astia care nu prea putem discerne. (acum intelegeti voi ca acel „noi” e poetic, nu ma refer nici la mine, nici la voi, doamne fereste! 😀 )
    da’ ce mi-a mai placut postarea asta…

  4. @ mariusmioc
    Mulţumesc de link, este edificator. Mai ales a doua notă, care arată că în stupiditatea comunismului, pesimismul nu era o stare, ci un atentat la adresa statului. Plus dilema securistului, de la final…

    @ zum
    Eu sunt satisită de ultra-ortodoxismul ăsta literar care pretinde că nu putem să citim decât într-un anumit fel şi că există un singur mod corect de a ne place o carte şi aşa mai departe. Face ce face şi mai izbucneşte pe undeva, iar Herta Muller era ocazia perfectă.
    Şi nu-mi plac oamenii care se reped să-i dispreţuiască pe alţii ca o confirmare de sine; toţi cădem în asta uneori dar unii prea şi-au făcut din asta un stil de viaţă.
    Postul ăsta nu e despre Herta Muller, e despre obiceiurile noastre proaste. Că poate realizăm că-s proaste şi ne dezbărăm de ele, măcar unii dintre noi.
    „Sărmana” Herta probabil pentru că a rămas marcată de teamă şi nu e uşor să trăieşti cu teama, oricât de tare ai fi.

  5. imi place are mult ultimul paragraf – asa e, ne-ar prinde tare bine sa ne cunoastem propria istorie si sa nu mai ne purtam ca strutul. Daca ne-am asuma propria istorie, am iesi mult mai demn si mai elegant din multe situatii.

  6. Treaba-i că ăia care vor să înţeleagă această istorie deja cam ştiu de ea, măcar din ştirile despre CNSAS, iar ăia care nu vor să fie deranjaţi din confortul lor călduţ oricum nu vor avea nici de data asta urechi să audă. Şi oricum, aşteptăm prea mult de la nişte cărţi, fie şi nobelizate, dacă sperăm că vor zgâlţâi o naţiune.

  7. pai nu cred ca vor zgaltai o natiune. Dar daca cineva care nu isi batea capul cu aceste subiecte pune mana pe carte din curiozitate, datorita Nobelului si devine interesatmi se pare foarte OK. Daca se discuta un pic de problema asta, iarasi OK. Oricum, romanii au o atitudine asa de fals moralizatoare (numai noi putem fii oripilati ca citeste cineva o carte numai pt ca e premiata – restul lumii e foarte ok cu ideea) ca nu o sa se intample nimic pe termen scurt, dar strop cu strop se face otetul.

  8. Corect. Păi când lumea va citi cărţile Hertei Muller normal ar fi să se discute şi despre Securitate şi despre regimul comunist şi în alţi termeni decât „las că aveai serviciu şi casă şi era mai bine” şi „ce-mi pasă mie, că eu nu aveam de suferit şi oricum nu vreau să aud poveşti cu securişti şi la ce bun acuma”.
    Sunt total de acord cu ideea că românii practică un moralism de paradă, de aia mă tem că discuţia despre cărţile ei va fi de fapt despre orgoliile noastre, că de aia am şi scris cele de mai sus.
    Necunoscând alte popoare, nu pot şti dacă „numai noi putem fii oripilati ca citeste cineva o carte numai pt ca e premiata” dar remarc că da, avem o mare plăcere în a ne autoflagela pentru tot felul de lucruri care nu sunt vini, ci treburi care se întâmplă natural.

  9. @Dreamingjewel: Ma bucur mult de tot ca am citit, in sfirsit, o insemnare normala despre Nobelul H. M.! Tocmai ma pregateam sa-mi revars enervarea in comentarii pe diversele bloguri care au scris despre. Sint de acord cu tot ce ai spus, cu tot ce ai subliniat, cu tot ce n-ai subliniat.

    Ai mare dreptate, e un eveniment-revelator de multe metehne. Te citez, ca sa mi se fixeze : )

    – Incapacitatea de a crede în sinceritatea şi bunele intenţii ale celorlalţi;

    – Ne folosim de Herta Muller ca să ne consolidăm în dispreţul nostru superior faţă de alţii. Si, as adauga, sa reluam autoflagelarea, discursul dispretuitor si mizerabilist despre „noi = romanii” etc – cum face Capricorn in scrisoarea ei.

    @Capricorn: „Subiectivi” sintem cu totii, nu? : ) Daca e s-o luam asa, si Dreamingjewel e subiectiv cind ne indeamna sa ne bucuram…

    Mi-ar placea sa-ti inchipui ca exista alti, multi oameni care i-ar putea scrie H. M. o scrisoare ca a ta. Ca ar fi, si ei, ingrijorati de „adulatia lesinata” si de „osanalele” de care ar putea avea parte H. M. de-acum incolo. Daca ai face exercitiul asta, ai putea descoperi ca „NOI”-ul ala din scrisoarea ta nu e chiar asa de omogen, ba chiar ca nici nu exista de-adevaratelea – e o fictiune construita de acel tip de discurs de care vorbea dreamingjewel.

    Ma refer la acel noi din „Noi, care n-am ştiut să vă cerem iertare că v-am alungat, noi, care v-am ignorat cu desăvârşire, ne vom gudura acum pe lângă dumneavoastră…”

    De ce alegi sa presupui ca majoritatea covirsitoare se va „gudura” pe linga H. M., refuzindu-le o calitate morala pe care tu le detii? Eu n-o sa ma gudur, Dreamingjewel n-o sa se gudure, Zum n-o sa sa gudure si asa mai departe : )

    Probabil o sa-mi spui ca e o pledoarie subiectiva, retorica. O fi. Dar mie mi se pare ca in noi-ul in numele caruia vorbesti se vede tocmai acea atitudine mizerabilista, „sentimentul romanesc al urii de sine” etc.

  10. Mulţumesc de apreciere. O paranteză, eu sunt „subiectivă”, nu subiectiv, dacă are vreo importanţă, pentru că sunt femeie. Nu ştiu de ce o mulţime de lume crede altfel, dreamingjewel mi se pare genul de nick pentru care un bărbat nu ar opta nici mort.
    Cât despre Capricorn, aici ea trebuie să răspundă la obiecţiile tale, eu sunt în situaţia nostimă în care mă trezesc că vă dau dreptate la amândoi. Adică mi-a plăcut ce a scris ea, a fost sinceră şi onestă şi desigur sunt şi oameni care vor reacţiona aşa cum spune ea. Pe de altă parte, după un timp m-am gândit şi eu că parcă prea ne autoflagelăm cu voluptate, a la Dostoievski, că „noi, românii…” de parcă am fi făcut studii aprofundate şi am fi descoperit că suntem singurul popor care face aşa ceva; şi, evident, facem dintr-o vină măruntă o culpă monstruoasă. Asta nu exclude sinceritatea celui care se autoflagelează dar totuşi…

  11. (Te rog sa ma ierti, de-abia acum ti-am descoperit blogul. Am vrut sa scriu „subiectiv(a)”, ca nu stiam cum trebuie exact sa scriu, dar am uitat . Pe de alta parte, or fi si barbati care n-ar opta automat pentru nick-uri gen Gerula sau Caligraf : )

  12. A, nu-i nicio problemă, era doar o clarificare.
    Gerula zici?! 🙂 Păi dar e logic, doar ne e Decebal mumă şi Traian tată. (Asta chiar era o poezie pe vremea comunismului sau doar o glumă de după?)

  13. Eu voiam sa zic o chestie simpla: lumea literara din Romania e din ce in ce mai diversa, cred. Nu toate revistele seamana cu Romania literara. Nu toata lumea reactioneaza la fel cind apare carte noua de Mircea Cartarescu. Nu toata lumea alearga dupa carti de Radu Cosasu, Serban Foarta, Emil Brumaru sau MHS, acuma, cind din minori si marginali au ajuns oarecum la moda.

    De-asta cred ca scrisoarea lui Capricorn exagereaza cind presupune ca o sa apara o reactie generalizata de adulatie colectiva. Iar ce cred despre genul asta de supozitie am zis deja.

  14. „De ce alegi sa presupui ca majoritatea covirsitoare se va ‘gudura’ pe linga H. M., refuzindu-le o calitate morala pe care tu le detii? Eu n-o sa ma gudur,”

    ah, monser, cit de reprezentativ esti matale?

    …de fapt se intimpla ceva? adica: sint acum emisiuni peste emisiuni, articole dupa articole, rontaind clefait ciolanul HM? spumegind ctp-ist sau mieros ca mai stiu eu cine?

    intreb. ca nu stiu.

  15. Nu stiu cit de reprezentativ sint : )

    Fraza aia a mea din care citezi se termina cu un „si asa mai departe”. Ii propuneam lui Capricorn sa-si imagineze si oameni care nu se inscriu in majoritatea aia postulata de ea.

  16. Ceea ce am văzut aici este unul dintre cele mai frumoase, pertinente şi serioase schimburi de replici / comentarii din blogosferă. 🙂

  17. @ gingav
    Păi Alexandru îţi răspunsese cumva la întrebare chiar dinainte să i-o adresezi, vezi comentariul de deasupra ta. Nu ştiu cât de reprezentativ e Alexandru sau cât de reprezentativă sunt eu dar nici tu nu ştii cât de reprezentativi sunt oportuniştii literari, adică ăia care or să se repeadă să se gudure. Nu ştie nimeni, că nu s-au făcut sondaje şi nici nu se pot face (cine crezi tu că o să recunoască?).
    De-aia ziceam, nu putem decât presupune, eu presupun că oamenii – la modul general – vor fi sincer interesaţi cum scrie HM şi că n-or să-i cumpere toate cărţile dacă n-o să le placă. Poate majoritatea la care se referă capricornk 13 nici nu e majoritate, e numai partea cea mai zgomotoasă.

    @ insemnaridinsubterana
    Mulţumesc de aprecieri, o să încerc să menţin ştacheta :).

  18. @alexandru (cu scuze de intarziere, ca n-am mai apucat sa citesc mai nimic zilele astea): e posibil sa ai dreptate si ca acel „noi” sa nu existe sau sa nu fie reprezentativ; insa, ca si dj, eu m-am inflamat aprioric cu privire la ceea ce urmeaza sa se intample; nu e foarte fair, stiu, e un pic arogant daca vrei, fiindca asta presupune ca eu as avea alta atitudine si ca ma scot din context, cazand exact intr-unul dintre pacatele enumerate de dj; nu doresc si nici n-am cum sa ma apar de aceasta reactie la ce am scris, e fireasca; miza scrisorii mele era sa spun eu personal ceea ce am de spus despre acest Nobel; ca ceea ce am eu de spus e contestabil e un adevar care nici nu mai trebuie demonstrat 🙂
    imi imaginez ca sunt o gramada care nu se inscriu in majoritatea postulata de mine, ba, din fericire, ii si cunosc, pe unii personal (vezi dj, zum, tu) – nu ma asteptam nicio secunda de la ei, de la voi, la o astfel de atitudine; insa poti sa ma consideri cat de aroganta vrei, ca eu tot o sa spun ca voi faceti parte dintr-o minoritate…

  19. @ capricornk13: cred ca in cazul asta facem intr-adevar parte dintr-o minoritate, dar la fel si „galagiosii”. pun pariu ca majoritatea, aia adevarata, habar n-are ce-i cu premiul asta Nobel.
    eu am o nedumerire: am citit o gramada de articole si postari scrise de oameni care prevedeau un mare tambalau, o mare linguseala si o mare umflare in pene romaneasca, insa n-am prea citit nimic care sa justifice reactia asta. ori am eu filtre foarte bune, ori au exagerat cei care anticipau prapadul, facand ei galagie mai mare. cum e?

  20. @Capricorn:

    Merci ca mi-ai raspuns. Sigur, n-are rost sa ne numaram ca sa vedem cit sintem de reprezentativi, nu stiu de ce am facut argumentul asta, probabil din lipsa altuia mai acatarii : ) .

    ESENTIALUL mi se pare ca e in paragraful in care incepe cu „Lumea e în parte realitate şi în parte percepţia noastră despre realitate…”, deci sintem, macar umpic, responsabili de cum ne-o facem. Spre deosebire de tine, eu am presupozitii antropologice optimiste. (ton profetic) Daca ti-ai schimba si tu pe-ale tale, daca -inductiv – n oameni si-ar schimba si ei presupozitiile pesimiste despre semenii lor, o sa ne construim o lume mai buna : )

    @Zum: Ele exista, intr-un fel, de vreme ce au fost prevazute-anticipate-inchipuite : )

  21. @ Alexandru
    Dacă X oameni şi-ar schimba presupoziţiile pesimiste despre semeni, în primul rând poate că ar descoperi o lume mai bună decât cred ei. Eu nu zic să cădem acum într-un optimism blegos, doar nu cred că trebuie să facem confuzie între pesimism şi realism.

    @ zum, capricornk 13
    Prin ziare pare să se fi potolit agitaţia, deocamdată. La TV nici eu nu mă prea uit dar am impresia că politica iar a acaparat atenţia..

  22. @Dreamingjewel: Da, da, eram (iar!) de acord cu tine. E reconfortant sa descoperi ca un om – adica tu – are vederi apropiate si mai ales ca si le exprima mult mai clar si mai concis decit tine – adica decit mine.

    Cind marturiseam ca prefer sa am presupozitii antropologice optimiste, nu ziceam ca mi se pare bun optimismul ala „blegos”. Uite, un exemplu – pe bloguri, prefer sa presupun ca interlocutorul meu e in stare sa accepte argumente rationale si sa discute corect. E drept ca presupozitiile mi-au fost contrazise si chiar facute praf in razboaiele blogosferice pe care le-am purtat. Dar sa plec din start de la ipoteza ca, vorba bloggerului, „n-ai cu cine!”, mi s-ar parea extrem de trist. Chiar si cind m-am ciondanit cu o prietena de-a lui Capricornk13 si Capricornk13 mi-a spus sa n-o pun sa aleaga intre mine si ea, ca tot pe prietena ei o alege, orice as spune eu, tot am crezut ca argumentele mele rationale vor fi ascultate : )))

    Iarta-ma ca am divagat. Inca o data, mi-a placut mult postarea ta, de-asta nu ma mai opresc din comentat : )

  23. fara nici o intentie de malitiozitate, doar cu dorinta genuina de a transmite ce mi se pare amuzant: gasesc mult mai drastica „postarea” visatoarei. daca la capricornica e deconspirat un singur aspect jenant din caracterul romanilor, dreamingjewel are grija sa ne zdrobeasca sistematic orice speranta, orice iluzie de normalitate, orice ramasita de optimism antropologic. capricornica deplora ceva la nivelul actiunii; dreamingjewel se ridica la meta-nivel. capricornica spune ca vom asa-si-pe-dincolo; dreamingjewel insa ne demonstreaza ca orice am face, orice luare de pozitie (sau ne-luare, for that matter) va fi ridiculizata, interpretata, scoasa din context, denaturata si alte citeva activitati la fel de dragute.

    statutul romanului e mult mai dramatic in viziunea de aici.

    …lucru care ma face sa chicotesc. ca si mie mi-a placut textul. m-a convins: sintem fermecatori.

  24. @gingav: E-adevarat ca dj pune in perspectiva reactia lui capricornk13, reactia opusa si alte reactii posibile. Dar, desi repeta ca „nu sintem in stare…” etc., nu mi se pare ca „ne” spulbera orice speranta: daca ar fi asa, ce rost ar mai avea intrebarile-indemnurile din finalul postarii? : )

  25. @Strelnikov: A, nu era nimic important. Ziceam că dj a pus în caractere italice ”profunzime dureroasă” şi celelalte locuri comune pe care le trece în revistă, ca să-şi marcheze astfel distanţa critică şi ironică faţă de ele şi să navigheze mai uşor printre : )

  26. @ gingav
    Da, ai prins esenţa – nici nu era greu, că nu era un text de o „profunzime dureroasă”, ca să mă autocitez – dar eu nu ziceam că trebuie să ne pierdem speranţa. Propuneam doar să ne dăm seama că, de multe ori, emitem judecăţi superficiale, fără o minimă tentativă de a-l înţelege pe celălalt sau de a-i da credit, menite doar să ne confirme că noi suntem superiori. Odată ce ne dăm seama de asta, avem şansa să nu mai reacţionăm aşa pe viitor.
    Era un soi de apel la a gândi în loc de a aplica realităţii primul clişeu care ne vine la îndemână. Măcar din când în când.
    Şi, întrucât am zis că trebuie să plecăm de la prezumţia de sinceritate, eu cred că putem face asta.

    @ strelnikov
    Păi într-un fel suntem condamnaţi să navigăm printre locuri comune, pentru simplul fapt că nu e posibil ca şase miliarde de oameni să gândească diferit unul de altul şi original. Cei mai mulţi dintre noi vom spune, inevitabil, lucruri care s-au mai spus, nu? (Până şi a fi rebel sau diferit devine de la un moment încolo un clişeu, a fi nonconformist devine o formă de a te conforma etc.)
    Pe de altă parte – deşi sunt sigură că oricine îmi poate face această teorie praf din două mutări – ceea ce poate face un loc comun să nu mai fie un loc comun este poate tocmai sinceritatea şi onestitatea cu care îl umplem cu propriul nostru conţinut.
    Sau dacă nu, atunci cum?

    @ Alexandru
    Tare ultimul comentariu! Să ştii că, uneori, la fel păţesc şi eu.
    Văd că ne enervează încă un lucru, pe amândoi, agresivitatea inutilă cu care se discută uneori opiniile divergente.(Şi faptul că, de la al doilea schimb de argumente, se ajunge la atacul la persoană).

  27. well ce zici deschide ditamai Discutia [si cre ca nu prea merita s’o epuizam acum – poate’i dedice odata un post in sine]. si pe mine m’a preocupat mult [still does] importanta originalitatii, modul cum „apare”, raportarea la ea [„suspecta” sau dimpotriva „esentiala”] etc. de altfel toate astea sunt fluctuante.

    anyway tind sa fiu si sa nu fiu de acord cu teoria ta. adica „sinceritatea + onestitatea” cuiva nu ma intereseaza prea mult [manelistii sunt absolut sinceri – poti fi convinsa de asta; sincer era si stalin] dar cred ca ai dreptate cand estimezi ca originalitatea nu e, in fond, esentiala – ca exista concepte cumva mai importante [eu as zice – in loc de sinceritate – libertate agresivitate pasiune etc].

  28. OK, păstrează argumentele, o să declanşez Discuţia cât de curând. (Da să ştii că eu nu cred că Stalin era sincer, cred că era interesat să-şi asigure cât mai multă putere, iar comunismul pur şi simplu îi permitea asta).

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.