Mircea CărtărescuOrbitor. Corpul (2002)

Editura Humanitas (2007)

(continuare)

Orbitor: Edvard Munch - Soare

♥ Hai că începe să-mi placă. Omul are o imaginaţie în faţa căreia mă-nclin până-n podele. Bine, ştiam asta, dar aici, la fel ca în covorul fantastic pe care îl ţese mama din povestea lui, imaginaţia în cauză se desfăşoară nu doar bidimensional, ci şi în adâncime.

♥ Tot mă mai calcă pe nervi fixaţia naratorului pentru organic, anatomic sau cum i s-o zice. Pe de altă parte, mizeria Bucureştiului, descrisă în continuare cu execes de detaliu (rahaţi, mizerie, dărâmături, noroaie, rahaţi, canale, tencuială cojită, rahaţi) începe să mă supere mai puţin. Mă face să mă gândesc cât trebuie să iubeşti Bucureştiul – aşa cum poţi iubi numai oraşul copilăriei tale – ca să-l iubeşti cu tot cu această mizerie şi nu în ciuda ei.

♣ Cum dracu vine aia „ţâţe groase”? Ţâţele pot fi în multe feluri, mari, mici, lăsate, pline, tari, moi, da’ groase?!

Leonardo da Vinci - Madonna cu floarea

♥ Pasajele legate de copilărie şi relaţia strânsă şi fantastică a fiului cu mama, într-un contrast total cu înstrăinarea şi lipsa de comunicare din „Aripa stângă” , mă fac să mă gândesc că desprinderea de mamă este mult mai dureroasă pentru băieţi decât pentru fete, pentru că se produce mai devreme şi prin natura ei este mai radicală. Fetele nu au standarde de masculinitate şi ritualuri de confirmare – până şi ciclul menstrual e o apropiere de mamă ca femeie – îşi pot permite până mai târziu (şi de fapt toată viaţa) gesturi de tandreţe fără să fie catalogate drept „fetiţe” etc.

Sigur, ni se spune încă din „Aripa stângă” că naratorul resimte ca pe un exil pierderea treptată a corpului mamei, pe măsură ce copilul creşte, dar acum înţelegem şi de ce, pentru că se pierde un întreg univers. Te face cumva să simţi că naşterea, ca desprindere în chinuri din matricea în care te-ai format, durează mult după ce medicii ar declara încheiat procesul strict anatomic al venirii tale pe lume.

Bun, continuăm, mai am jumătate. Plus „Aripa dreaptă”, desigur.

(va urma)

