Scrise pe marginea paginii

Impresii de toate felurile

Bun, hai să zic câte ceva despre târgul de carte SF&F Final Frontier, dar nu vă aşteptaţi la mare lucru, că am fost cam loază şi am stat mai mult la taclale decât la dezbateri.  Dacă s-a dovedit un succes şi se va mai face şi la anul numai editurile şi organizatorii pot spune, eu nu pot decât să sper că da. Oricum, felicitări încă o dată bookblog pentru iniţiativă.

Lecţia zero: bannere mai mari prin care să anunţaţi evenimentul, oameni buni, că mulţi s-au chinuit să ghicească intrarea. La un moment dat, s-au prins şi gazdele de la Muzeul Ţăranului Român şi au pus o coală de hârtie pe care scria mare: „Sală Oaspeţii!”, ca să ştie lumea pe unde să o ia. Cei doi de i le aparţin – vedeţi dacă n-au avut redactor?!

Prima lecţie este că ar fi de preferat să nu se pună totuşi dezbateri de la ora 11.00 dimineaţa într-o zi de week-end, când omul leneveşte până mai târziu în pat. Pentru că omul NU vine şi ajungi să ai trei oameni la prezidiu şi doi în sală  sau, într-un caz fericit, şase oameni în sală, dar asta mai pe la prânz. În tot cazul, dacă vă întrebaţi ce are Umberto Eco cu SF-ul, una dintre temele în discuţie, găsiţi argumentele aici. Probabil că SRSFF o să pună în timpul săptămânii şi celelalte teme susţinute – rememorarea lui Ion Hobana şi Apocalipsa – aşa că, dacă aţi preferat să dormiţi până mai târziu, urmăriţi-le site-ul. Apropo de care aş aprecia dacă, atunci când mai preiau chestii de pe blogul meu, cum ar fi motto-ul la materialul despre Eco şi SF, SRSFF în special şi Cristian-Mihail Teodorescu în acest caz particular ar binevoi să citeze şi sursa, cum am făcut eu ceva mai sus. Ai zice că nişte oameni cu un picior în viitor şi cu tehnica în sânge cum sunt scriitorii de SF ar trebui să ştie să pună un link. (Later edit: ahaaa, deci ştiu să pună linkuri, dar numai după ce le atragi atenţia. Bine şi-aşa. Altminteri, mă bucur că sunt aşa o muză…).

Altfel, când am ajuns şi eu la MŢR ca o leneşă, sâmbătă, pe la trei, prin localul de la poalele târgului încă îşi mai fluturau mantiile Jedi şi alte asemenea creaturi, rămase după reuniunea fanilor Star Wars.

A doua lecţie este că îţi va merge mult mai bine dacă o să ai o lansare de carte, cum a fost cazul cu Millennium Books care avea pregătită antologia Steampunk, precum şi romanul „Cerneală şi sânge” al Ştefanei Czeller şi lucrările critice ale lui Mircea Opriţă şi Cătălin Badea-Gheracostea. Acuma nu reproşez nimic celorlalte edituri, că târgul a fost anunţat cam din scurt şi poate nu aveau gata nimic, fiind cu agenda setată pentru Bookfest, care acum e şi cu o lună mai devreme. Lumea a venit în număr mare, a asistat la lansare, şi-a clătit ochiul cu slide-ul pe teme steampunk pregătit de moşul SF, Ştefan Ghidoveanu, şi după aia a cumpărat cărţi.

Uitându-mă la slide, mă gândeam, ce chef aş avea să mă costumez într-un personaj de-ăla cu rotiţe la rotule, tocuri cui, joben şi pistoale cu ţeavă argintată (plus haine, ho! ce vă imaginaţi voi aici!). Damn, ce distractiv ar fi un eveniment cu costume gen steampunk, dar sunt greu de găsit la noi, cred.

Dacă tot vorbim de edituri, eu nu înţeleg cum a putut să lipsească RAO, care are atâtea şi atâtea romane ce se încadrează în gen: Anne Rice, şi Kostova, şi John Twelvehawks, nu mai zic de Terry Pratchett. Mă rog, fiecare se sinucide cum poate…

De interes s-a bucurat şi dezbaterea despre vampiri organizată de Oliviu Crâznic, dar v-am zis că am fost loază: eram dată peste cap de schimbarea de oră de duminică şi am preferat să vegetez pe un scaun, nu foarte atentă. N-am luat nici notiţe.

Magazinul „Taraba de jocuri” a avut de asemenea un succes nebun, mai ales în a doua zi de târg, când se întinseseră nişte mese de joc la stand. Roboţeii sumo de la  standul Robofun n-au fost ei prea mulţi, dar au fost bătăioşi, aşa că adesea, nemulţumiţi probabil de adversar, fugeau din ring să-şi caute un inamic mai pe măsură, năpustindu-se la primul bocanc ivit în cale. N-au existat victime de nicio parte.

Cam asta e, dacă am uitat ceva dau vina pe vreme şi scleroză. Lumea a comentat că manifestarea a avut ceva „sămânţă de convenţie” SF&F, date fiind şi costumele, şi dezbaterile, şi roboţeii şi toate cele. Unde nu dă Dumnezeu sau poate, în loc să stăm după El, ne ostenim chiar noi, care cu ce poate, ca la anul să iasă mult mai bine.

P.S. Capricornk 13, ţi s-a simţit lipsa!

10 gânduri despre „Impresii de toate felurile

    1. Ha! Eu eram alături, la Millennium. Eu vă mulţumesc că v-a venit ideea şi v-aţi dat osteneală cu organizarea, că era cazul să înceapă de undeva şi chestia asta, un târg pentru pasionaţii de SF&F.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.